Vedoucí Chráněného bydlení Duběnka Bc. Silvie Schwoiserová absolvovala manažerský seminář Podpora manažerské práce, který mají možnost absolvovat všichni vedoucí pracovníci v Diakonii Betlém po roce působení ve funkci, a mnohé zajímá, jak vlastně takový seminář funguje a k čemu je přínosný.
Jaká jsou očekávání vedoucího pracovníka, když se na seminář podpory manažerské práce chystá?
Nejdříve jsem se trošku obávala toho pojmu „manažer“, zda tam budeme muset něco specifického prezentovat, protože se jako manažer necítím, a měla jsem pocit, že to s naší prací v sociálních službách příliš nesouvisí. Na druhou stranu mě vzdělávání baví a byla jsem zvědavá, jaká témata se tam budou otevírat, a co mi to přinese.
Jak tedy seminář probíhal, měli jste i nějaké úkoly či zadání praktické ukázky?
Vždy jsme měli písemnou formou do dalšího setkání upřesnit, co bylo na dvou denním vzdělávání zajímavé a přínosné, co se mi povedlo přenést do praxe a co naopak méně. Pravdou je, že na některé otázky se nedalo odpovědět, protože ne vše se dá z teorie do praxe přenést během pár týdnů.
A bylo přece jen něco konkrétního, co jste použila nebo vyzkoušela?
Ano, především jak dobře fungovat v kolektivu a přistupovat k podřízeným. Měli jsme různé nácviky případných situací a rozhovorů, když se u zaměstnanců vyskytne nějaký problém, zejména v komunikaci, jak na to má vedoucí reagovat, případně podávat kritickou zpětnou vazbu. Bylo potěšující a uklidňujíc zároveň vědět, že i kolegové řeší obdobné nebo stejné problémy, jako Vy, májí stejné obavy a pochybnosti. Například u nás v Duběnce máme malý tým (8 zaměstnanců) a rozlohou i menší prostor, než velká pečovatelská a zdravotnická zařízení. Má to samozřejmě své výhody i úskalí. V menší skupině kolegů se lidé často potkávají, pracují na společné směně, jsou spolu 12 hodin, proto je nutné, aby se vzájemně tolerovali a vycházeli spolu. Na rozdíl od velkých center, kde se zaměstnanci při službách více střídají a v areálu se potkat téměř nemusí.
Kde se seminář konal?
Jezdí se až do Prahy, což bylo vlastně takovou nejnáročnější částí semináře, protože cestování není vždy spolehlivé, a zabere opravdu hodně času. Někdy měly vlaky i dvouhodinové zpoždění.
Byla pro absolvování nutná nějaká závěrečná zkouška či práce?
Ano, na závěr jsme se všichni připojili online a během 10-15 minut jsme jednotlivě zhodnotili celý seminář, který vlastně trval 6 měsíců, vždy po dvou dnech v měsíci, a ke splnění je třeba absolvovat všechny určené dny, takže když třeba někdo z kolegů chyběl, musel si absenci nahrazovat i v jiných skupinách. Skutečně to nebylo jen o podepsání nějakého formuláře, ale opravdu poctivá prezentace i účast na všech přednáškách.
Splnil seminář Vaše očekávání?
Bylo to moc fajn, skupina lidí, která se téměř vždy ve stejném složení scházela, byla příjemná. Netýkalo se to jen sociálních pracovníků, ale byly tam i vystudované zdravotní sestry, které teď vedou domovy pro seniory. Seminář pro mě byl inspirativní a přednášející výborní, uměli skutečně zaujmout a o nudě nemohla být řeč.
Cítíte se být po absolvování semináře lepší manažerkou?
To nevím (s úsměvem na tváři), ale byly tam velice zajímavé podměty, které se mi v různých situacích připomenou, ale samozřejmě, jak už jsem zmínila, ne všechno jde v praxi a dané službě hned uplatnit.